Fra Pikene til Kjøllefjord og kulturlab

Møt Andreas Hoffman, tidligere direktør for Pikene på Broen og Barents Spektakel, som nå er på plass som kultursjef i Lebesby og aktuell med nysatsningen Arcticculturlab.no;

Andreas Hoffman var leder for Barents Spektakel/Pikene på Broen, men er nå på plass som ny kultursjef i Lebesby. Foto: Flavia Devonas

Andreas Hoffman var leder for Barents Spektakel/Pikene på Broen, men er nå på plass som ny kultursjef i Lebesby. Foto: Flavia Devonas

Jeg har nå avsluttet mitt arbeide som kunstnerisk leder for Pikene på Broen. Etter å ha ledet to utgaver av Barents Spektakel (i 2015 og 2016) har jeg nå begynt i ny stilling som kultursjef i Lebesby kommune, øverst på den nordligste spissen på Europa-kartet. Samtidig har jeg startet The Arctic Culture Lab, www.arcticculturelab.no.

The Arctic Culture Lab er det nordligste residens-programmet på det europeiske fastlandet, og skal være en plattform som responderer på nordens utstråling og forener artister, kuratorer, grenseoverskridende spesialister, geopolitiske eksperter og produsenter. Vi holder til på Nordkinn-halvøya, på taket av Barentsregionen, en historiepreget milepæl, bokstavelig talt midt imellom øst og vest (Kinarodden).

I dette forbløffende kontrastfylte området, streber Arctic Culture Lab etter å bli en tverrfaglig plattform, for den økende kunstneriske interessen i nord. Dette midt i hjertet av Sapmi, der sjøen i hundrevis av år har ledet samhandling mellom øst og vest, og en helt unik kystkultur utviklet seg.

Uansett er veien kort fra tradisjonen, som er helt utmerket dokumentert av lokale museum, fortsatt med rester fra den tidligere Pomorhandelen, til dagens utfordringer i Arktis som er global oppvarming og industrialisering. Arctic Culture Lab tar utgangspunkt i sårbarheten fra den tradisjonelle kystkulturen, i vårt arbeid.

Vi vil legge til rette for en tenketank og invitere til unike kunstproduksjoner som reflekterer over arktiske temaer gjennom besøk, utvekslingsprogram og utstillingsprosjekter.

Det har vært en fornøyelse, samtidig som det har vært hardt arbeid, å utvikle to festivaler og ha gitt artist-utvekslingsprogrammet (2014-2015) større utstrekning. I løpet av de to siste årene har Pikene blitt mye mer synlig i Russland. I år hadde for første gang Barents Spektakel en hel festivaldag i Nikel, Transborder Cafe-serien turnerte Cuba, Nikel og Murmansk og den nye serien ”Open Office Artist Talks” er blitt en integrert del av Kirkenes kulturliv. Og for ikke å glemme, årets Barents Spektakel presenterte for første gang et åpningsshow, som ikke var en stedsspesifikk tilpasset ferdigproduksjon, men utviklet og realisert som et unikt uteprosjekt, med bakgrunn i min erfaring som regissør for operaproduksjoner i Sveits fra 2004 til 2012.

Ett av mine mål har også vært nettverksbygging med konkrete resultater, og takket være den tilliten flere samarbeidspartnere i Kirkenes, Oslo, Nordland, Troms og Russland har vist meg, har jeg følt meg velkommen overalt. Jeg er dypt takknemlig for den tiltroen jeg har blitt møtt med!

Jeg forlater nå et selskap i sunn økonomisk balanse i Kirkenes og før helga var jeg på plass Kjøllefjord. Denne vindsvøpte halvøya Nordkinn i Finnmark, avslører fortsatt sin sterke historie, samtidig som det er en kulturell møteplass for nordmenn og russere.

Som ny kultursjef fikk Andreas Hoffman ærend av å åpne Vinterfestivalen i Kjøllefjord, i helga. Her i intervju med Finnmarken.

Som ny kultursjef fikk Andreas Hoffman ærend av å åpne Vinterfestivalen i Kjøllefjord, i helga. Her i intervju med Finnmarken.

Min interesse for grenseoverskridende tema, spesielt den norsk-russiske kulturutvekslingen, blir nå bare forsterket i kombinasjon med den unike kystkulturen, ikke minst den sterke lokale, samiske kulturarven, samt min genuine interesse for å løfte fram nordnorske kunstnere.

Å arbeide ”sykt langt nord” gir meg nå sjansen til å fordype meg enda mer i nye tilnærmingsmåter og innovative konsepter, som kan fremme publikumsutvikling i periferien, hvor kulturarbeidere ofte møter utfordringen mellom å presentere kunstneriske høykvalitetskonsept og lokalsamfunnets forventninger.

Jeg fortsetter samtidig i min rolle som kurator av den sveitsiske samtidsdansefestival & utstillingen TanZeiT – ZeiTanZ og som seniorrådgiver for kunstgalleriet på Härjedalens Kulturcentrum i Sverige, i tillegg til UNESCO kommisjon i Praha, Tsjekkia.

 

Andreas Hoffman er tidligere kunstnerisk direktør for Barents Spektakel, opprinnelig fra Tyskland, nå kultursjef i Lebesby og gründer for Arctic Culture Lab.

Toppfoto: Spektakulær åpning av Barents Spektakel 2016. Foto: Yngve Grønvik

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *