DRIFT PÅ KAIA

Installasjon på Kulturhuskaia av Vision Mechanics, Festspillene i Nord-Norge 2016.
Produsert og regissert av Simon Macintyre og Judith Adams.

I blåsten forleden ettermiddag sto seilene spent, og viste veien gjennom fortellingen om Betty Mouat, som ble igjen aleine på en båt i drift fra Shetland. Betty dro ut hjemmefra og skulle på en kort tur over havet til Lerwick for å selge sine egne og andres strikkevarer. Stormen feide kapteinen og mannskapet på båten over bord, og det tok 9 dager før båten nådde land, ei lita øy utafor Ålesund. Norge ligger heldigvis sånn til at sjansen er stor for å treffe land her, men alt kommer an på vinden.

Vi får med oss en god innledning og bærbar lyd, og lyden og sangen er den sterkeste delen av verket.

Sangeren, Gerda Stevenson, har en særegen stemme som kler å bli en del av vinden og havet. Sangene er små naturkrefter i seg sjøl.

Vi får lyder og bilder, både i oss selv og utenfor oss selv. Vi får manifeste håp og frykt, tanker og ønsker som vi tror på ville vært i hodet til en som kom i hennes situasjon. Hun var datter av en sjømann, og stedatter av en fisker.

Tankene, ønskene, frykten og håpet manifesterer seg i forskjellige små bygg og andre installasjoner, ni i alt. De mest manifeste er de to første.

Naturkreftene, stormen, bølger og vind er framstilt med hyssing tett i tett i bølgeformer og vindkastformer, tett i tett i et trangt lite rom, glitrende konkretisering av at uværet stenger en inne og gjør en maktesløs. Hyssingen er strekt i mange retninger og på mange plan, med stor respekt for det symmetriske i naturkreftene, og de regulerte gjentakelsene.

Deretter ledes vi til båthvelvet. Gjenstander fra båten flyter omkring. I skuffene er det gjenstander man kan vente å finne, sammen med en skvett melk og 2 kjeks, hele provianten hun hadde med seg. Boka som ligger i ei av skuffene heter: The wonderful story of the sea……

Troen kunne kanskje være en trøst for henne, bibelen ligger oppslått, og bibelordene om kommende velsignelser er malt på veggene i det neste skuret. Det neste er utkikken, stigen opp gjennom taket som illustrerer håpet om å se land snart, og klokkene over alt, enda tiden er opphevet. Mellom disse to minnes vi på hvem hun er, en håndverker som er fortrolig med veven sin og strikketøyet. Ærendet hennes var å selge strikkeplagg som ho sjøl og flere andre hadde produsert. Da stormen blåste kapteinen og hele mannskapet over bord og knekte roret, var hun prisgitt vind og vær. Vi kommer til det store seilet, strikket med de groveste maskene jeg har sett, og med kompassrosa i billedvevteknikk i midten. Shetlandsøyene og øyene utenfor Ålesund er også brodert inn. Hennes håndverk er tråden gjennom installasjonene.

En triptykon i malt plexiglass viser kvinnen med håndtein på venstre side, på høyre side ho som passer båten, og i midten ho som står ved roret, skipperen i eget liv. Den neste installasjonen assosierer hennes situasjon til den bibelske fortellinga om Jonas i hvalfiskens buk, henne alene i båten mens hvalene snuser på den stakkars kapteinen som flakset over bord.

Til sist inviteres vi til å sitte ned og se det vi ser hver dag: En bit av Vågsfjorden, med Stangnesholmen og Rolløya i ramme. De forskjellige elementene i fortellinga underbygger hverandre, uttrykkene harmonerer. Likevel kan man si at fortellinga hadde ikke blitt dårligere av å utelate etpar-tre av installasjonene.

Dokumentasjonsdelen som vi ledes inn i til slutt, er ikke stor, men informativ. Denne hendelsen fant sted i 1918. Hun ble møtt med stor gjestfrihet i Norge, men strevde med å like den norske maten. Da hun kom hjem og historien hennes ble kjent, ble hun heltinne for andre strikkersker. Og det igjen førte til et oppsving for at folk igjen så verdien av håndlagede klær.

Hun fikk 400 pund fra et fond, og dronning Victoria sendte henne 20 pund, og så trakk hun seg tilbake fra oppstusset og fortsatte det nøkterne og produktive livet sitt.

 

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *